راهنمای مرحله به مرحله ثبت نام سیستم میخک (دریافت تأییدیه تحصیلی)


ابلاغ به وزارت امور خارجه در خصوص الزام به ارائه تاییدیه مدارک رسمی

با توجه به تکالیف تعیین شده در مصوبه هیات وزیران در خصوص ضوابط اجرای کنوانسیون آپوستیل و اقدامات انجام شده، قسمت اول برنامه آپوستیل در سامانه میخک و امکان ثبت درخواست های مستندسازی و همچنین آپلود تصاویر سند آغاز شد.

در قسمت بعدی برنامه، امکان پرداخت الکترونیکی نرخ ها، تایید اصالت اسناد توسط مراجع صادرکننده اسناد بر اساس مفاد ماده 8 آیین نامه و تبصره های آن به صورت آنلاین فراهم می شود.

با توجه به اینکه برنامه مذکور از بهمن ماه سال یک هزار و چهارصد و دو (11/12/1402) دوره آزمایشی را طی می کند، درخواست تایید مدارک تحصیلی، شناسنامه و کارت ملی، تنها با ارائه کد در سامانه مذکور به آدرس mikhak.mfa.ir پذیرفته می شود.

سایر مدارک نیز پس از پایان دوره آزمایشی در همین سیستم مشخص شده ارسال خواهند شد. به همین دلیل لازم است: قبل از ارسال مدارک ترجمه شده برای تایید، مترجم رسمی کد رهگیری ثبت نام را بررسی کرده و عکس گواهی تحصیلی، شناسنامه و کارت شناسایی را بارگذاری کند.

گفته می شود بدون ارائه کد رهگیری از تاریخ ذکر شده، احراز هویت مدارک ذکر شده در دفتر اداره انتشار اسناد و وزارت امور خارجه بدون مشاهده تصویر سند در سامانه میخک امکان پذیر نیست.

مقدمه گزارش

در واقع، آپوستیل یک کنوانسیون بین المللی است که به موجب آن اسناد صادر شده در یک کشور عضو می تواند در کشور عضو دیگر بدون نیاز به تایید دولت صادرکننده احراز هویت شود.

البته ایران یکی از طرفین معاهده آپوستیل نیست و هرگونه ادعایی مبنی بر دریافت آپوستیل توسط برخی دارالترجمه های رسمی بی اساس است. اما در هر صورت سامانه میخک که زیر نظر وزارت امور خارجه فعالیت می کند از این کلمه برای اخذ تاییدیه از روابط خارجی برای استفاده از اسناد رسمی مانند شناسنامه، کارت ملی و گواهی تحصیل استفاده می کند.

توجه: به زودی وزارت امور خارجه برای تایید مدارک، هزینه هر سند را دریافت خواهد کرد. اما در حال حاضر این سرویس به صورت رایگان ارائه می شود و نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. علاوه بر این، تمام مراحل لازم برای ثبت درخواست آپوستیل به صورت فوری و آنلاین است.

آغاز ثبت نام سیستم میخک برای تایید اسناد تحصیلی

همانطور که در ابتدای این مقاله بیان شد، تا اطلاع ثانوی درخواست های تایید عناوین تحصیلی، شناسنامه و کارت ملی باید به تایید سامانه میخک برسد و سایر مدارک بدون نیاز به این تاییدیه بررسی می شود. چنانچه در آینده تغییراتی در خصوص اضافه شدن مدارک دیگر ایجاد شود، روزانه در همین صفحه به روز رسانی می شود تا شما عزیزان به آخرین اخبار تایید مدارک توسط سامانه میخک دسترسی داشته باشید.

مرحله 1:

وارد سیستم میخک شوید و مانند تصویر زیر دکمه «ثبت نام / ورود» را فشار دهید.

مرحله 2:

آدرس ایمیل و شماره کد ملی خود را وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی خود، روی دکمه دریافت رمز یکبار مصرف کلیک کنید.

مرحله 3:

یک ایمیل با رمز یک بار مصرف برای شما ارسال می شود. لطفاً توجه داشته باشید که این ایمیل معمولاً در بخش Inbox ظاهر نمی شود.

پس حتما قسمت Spam ایمیل خود را بررسی کنید. در نهایت پس از دریافت رمز یکبار مصرف، آن را در قسمت مربوطه وارد کرده و سپس کد امنیتی را وارد کرده و دکمه ورود با رمز یکبار مصرف را بزنید.

مرحله 4:

در این مرحله باید اطلاعات هویتی خود را مطابق ستون تکمیل کنید و در نهایت دکمه صفحه بعدی را بزنید. حتماً فیلدهای نام، نام خانوادگی و نام پدر را طبق گذرنامه وارد کنید. اگر پاسپورت ندارید هر طور که دوست دارید پر کنید، اما فراموش نکنید که املای اسامی را به دفتر ترجمه رسمی اطلاع دهید.

مرحله 5:

اطلاعات مورد نیاز را طبق فیلدهای ذکر شده پر کنید. نوع اقامت را بر رو سایر بگذارید و همچنین ایران را به عنوان کشور اقامت انتخاب کنید و در قسمت مدت اقامت باید سن خود را در 12 ضرب کنید و عدد بدست آمده را در این قسمت وارد کنید.

مرحله 6:

در این قسمت تمامی اطلاعاتی که تا کنون وارد کرده اید را بررسی کنید و در صورت وجود مغایرت با دکمه صفحه قبلی اصلاح کنید. در غیر این صورت، روی دکمه ثبت اطلاعات خود کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی دکمه ثبت اطلاعات، ثبت نام با موفقیت انجام می شود. بر این اساس، قبل از کلیک بر روی دکمه ثبت اطلاعات، این صفحه را ترک نکنید، در غیر این صورت باید تمام مراحل ذکر شده در بالا را تکرار کنید.

مرحله 7:

حتماً یک رمز عبور ثابت دریافت کنید تا مجبور نباشید برای ورود مجدد به این سیستم مراحل بالا را طی کنید. برای این منظور حتما گزینه “میخواهیم رمز عبور ثابت ثبت نمایم” را علامت بزنید و روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

اگر رمز عبور دائمی دریافت نکردید، برای ورود باید از روش ارسال کد یکبار مصرف به ایمیل خود استفاده کنید، و این کار زمان بیشتری می برد.

مرحله 8:

رمز عبور دلخواه را برای حساب کاربری که ایجاد کرده اید وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه تغییر رمز عبور کلیک کنید.

مرحله 9:

در این گام بر روی قسمت اپوستیل کلیک نمایید.

مرحله 10:

در این قسمت یک درخواست آپوستیل برای مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و گواهی تحصیلی دانش آموزی بنویسید و طبق دستورالعمل به دقت عمل کنید.

دریافت تایید شناسنامه:

قبل از اینکه بتوانید مراحل ثبت شناسنامه را در این سامانه شروع کنید، باید مراحل ثبت نام در سامانه میخک را تکمیل کرده باشید. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام طبق روال زیر عمل کنید:

  1. نوع اسناد را بر روی “مدارک سجلی” بگذارید.
  2. در قسمت اسم سند باید شناسنامه را انتخاب نمایید.
  3. محل تحویل را در کشور انتخاب کنید.
  4. از قسمت نماینده اگر ساکن تهران هستید، گزینه آخر یعنی وزارت امور خارجه را انتخاب کنید و اگر ساکن شهر دیگری هستید و می خواهید مدارک را به وزارت امور خارجه شهر خود ارسال کنید، لطفا نام شهر خود را انتخاب کنید.
  5. صفحه اول شناسنامه خود را آپلود کنید.
  6. کد امنیتی مربوطه را وارد نمایید.
  7. در نهایت بر روی دکمه ثبت کلیک کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: به عنوان مثال، شما نمی توانید از طریق حساب شخصی خود یک درخواست آپوستیل برای شریک یا فرزندان خود ثبت کنید. هر شخص حقیقی ملزم به انجام کلیه مراحل ثبت نام بر اساس مشخصات خودش خواهد بود.

دریافت تایید کارت ملی:

این گزینه نیز مشابه همان تایید شناسنامه است. تنها تفاوت در انتخاب فیلد نام فایل است، در اینجا باید کارت ملی را انتخاب کرده و به عکس کارت ملی خود پیوست کنید.

در این مرحله نیز شما نمی توانید درخواست آپوستیل برای همسر یا فرزندان خود را از طریق حساب شخصی خود ثبت کنید. کلیه اشخاص حقیقی ملزم به انجام مراحل ثبت نام در سامانه میخک خواهند بود.

دریافت تایید مدرک دانش اموز:

این دسته شامل مدارکی از قبیل ریز نمرات، دیپلم، گواهی فارغ التحصیلی سه ساله، مدارک پیش دانشگاهی و گواهی اشتغال به تحصیل خواهد بود. اگر برای هر یک از این اسناد نیاز به تأیید روابط خارجی دارید، حتماً نامه درخواستی برای هر یک از آن ها ارسال کنید.

قبل از شروع مراحل ثبت نام مدارک دانش اموزی در سامانه میخک باید مراحل ثبت نام در این سامانه را تکمیل کنید.

  1. در قسمت نوع مدرک، مدارک تحصیلی دانش آموز را انتخاب کنید.
  2. نام مدارک باید، مدرک تحصیلی باشد.
  3. محل تحویل در داخل کشور را انتخاب کنید.
  4. از قسمت نمایندگی اگر ساکن تهران هستید گزینه آخر یعنی وزارت امور خارجه را انتخاب کنید و اگر ساکن شهر دیگری هستید و قصد دارید نامه ای به وزارت امور خارجه شهر خود ارسال کنید، نام شهر خود را انتخاب کنید.
  5. تصویر سند خود را آپلود کنید.
  6. کد امنیتی مربوطه را وارد کنید.
  7. در نهایت بر روی دکمه ثبت کلیک کنید.

توجه داشته باشید که نمی توانید از طریق حساب شخصی خود درخواست آپوستیل را برای همسر یا فرزندان خود ثبت کنید. هر شخص حقیقی باید تمامی مراحل ثبت نام را طی کند.

لازم به ذکر است اگر می خواهید مدرک اصلی و ریز نمرات تایید شده را دریافت کنید، باید برای هر مدرک جداگانه درخواست آپوستیل ثبت کنید. توجه داشته باشید که منظور ما ثبت نام مجدد در سامانه میخک نیست. برای ثبت سایر مدارک باید وارد قسمت ثبت نام آپوستیل سایر اسناد شویم.

دریافت مدارک تحصیلی دانشگاهی:

این نوع اسناد که در دسته بندی زیر قرار می گیرند عبارتند از:

  • مدارک و گواهی صادره از حوزه علمیه
  • تعیین رتبه پذیرش برای دانشگاه آزاد و دولتی
  • گواهی دانشنامه (جدا)
  • گواهی ریز نمرات (جدا)
  • مدرک اشتغال به تحصیل
  • سرفصل درس ها

قبل از شروع ثبت نام مدارک دانشجویی باید مراحل ثبت نام را در سامانه میخک تکمیل کنید. اگر می خواهید برای هر یک از این مدارک مجوز خارجی دریافت کنید، باید برای هر یک از آن ها درخواست آپوستیل ثبت کنید.

پس از ثبت نام در سامانه میخک باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در قسمت نوع سند، مدرک دانشگاهی را انتخاب کنید.
  2. نام مدرک را به عنوان مدرک دانشگاهی انتخاب نمایید، یا با توجه به مدرک تحصیلی خود یکی را انتخاب کنید.
  3. محل تحویل داخل کشور را انتخاب کنید.
  4. در قسمت نمایندگی اگر ساکن تهران هستید گزینه آخر یعنی وزارت امور خارجه را انتخاب کنید و اگر ساکن شهر دیگری هستید و قصد ارسال مدارک به وزارت امور خارجه شهر خود را دارید، لطفا نام شهر خود را انتخاب کنید.
  5. تصویر سند مورد نظر را آپلود کنید.
  6. کد امنیتی مربوطه را وارد کنید.
  7. در نهایت بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.

توجه داشته باشید که در این مرحله نیز نمی توانید از طریق حساب کاربری خود درخواست آپوستیل برای همسر یا فرزندان خود ثبت کنید. هر شخص حقیقی ملزم به انجام کلیه مراحل ثبت نام در سامانه میخک خواهد بود.

اگر قصد دریافت تاییدیه اصل دانشنامه و ریز نمرات فارغ التحصیلی را دارید، باید برای هر مدرک به طور جداگانه درخواست آپوستیل ارسال کنید. یعنی یک بار برای دانشنامه و یک بار برای ریز نمرات. توجه داشته باشید که منظور ما ثبت مجدد در سامانه میخک نیست. منظور ما ورود به قسمت ثبت نام آپوستیل برای سایر مدارک می باشد.

توجه: شما نباید تاییدیه های تولید شده توسط سامانه سجاد و سایر سیستم ها را در این سامانه ذخیره کنید.

مرحله 11:

در این مرحله درخواست آپوستیل شما برای سند ثبت می شود. روی دکمه دریافت رسید کلیک کنید. اگر پس از دریافت تاییدیه، مدارک دیگری برای ثبت درخواست آپوستیل خود دارید، از دکمه ثبت مجدد درخواست آپوستیل استفاده کنید.

مرحله 12:

پس از دریافت رسید، تصویری مانند زیر مشاهده خواهید کرد. این صفحه را برای مسئول رسیدگی به پرونده در مرکز ترجمه رسمی ارسال کنید و مطمئن شوید که سند حاوی این رسید است. متأسفانه در گواهینامه صادره از وزارت امور خارجه نام رشته انتخابی ذکر نشده است. هر تاییدیه باید به همراه اصل همان مدرک به وزارت امور خارجه ارسال شود.

نتیجه گیری

با توجه به تغییراتی که نسبت به سیستم سنتی اداره تصدیق اسناد وزارت امور خارجه ایجاد کرده‌ایم، باید از تغییرات جدیدی که می توان در این زمینه به وجود آورد، آگاه بود که چگونه می‌توانیم وظایف خود را به راحتی انجام دهیم.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *